مخزم روغن پاوریونیت آسانسور

فرمول، پارامترهای مهم، ابعاد و حجم مخزن روغن پاوریونیت آسانسور هیدرولیک

مخزن روغن یکی از پارامترهای مهم در طراحی پاوریونیت آسانسورهیدرولیک است. امروزه با توجه به فراگیر شدن هیدرولیک در صنعت آسانسور و نیازها در این حوزه افراد و مجموعه‌های کارگاهی و شرکتی مختلفی در این بازار ورود پیداکرده‌اند و بعضاً دراین‌باره تخصص لازم و کافی ندارند.

برخی از نکات مهم در طراحی و ساخت را رعایت نمی‌کنند؛ یکی از مواردی که مورد کم‌توجهی قرار می‌گیرد مخزن روغن هیدرولیک هست، که باید با استاندارد های تعیین شده مطابقت داشته باشد. در این مقاله قصد داریم به نکات مهم و برجسته‌ای که یک مخزن روغن باید داشته باشد بپردازیم، تا بتوانیم یک مخزن روغن در یک پاوریونیت آسانسور هیدرولیک که مطابق با اصول درست طراحی و ساخته شده است را از مخزنی که با این اصول مغایرت دارد قابل‌تشخیص باشد.

 پاوریونیت آسانسور هیدرولیک

 نکات و پارامترهای مهم برای طراحی یک مخزن روغن پاوریونیت آسانسور هیدرولیک:

1- حجم مخزن

حجم مخزن را باید با توجه به کورس جک هیدرولیک و طول مسیر انتقال سیال محاسبه شود؛ در نظر داشته باشید زمانی که جک به آخرین طبقه (کو رس نهایی جک) می‌رسد حجم روغن داخل مخزن بتواند سیلندر را پر کند و اگر روغن مخزن در زمان پر شدن سیلندر تمام شود و در چند مرحله روغن به مخزن اضافه کنیم. ممکن است زمانی که جک به طبقه آخر رسید سیلندر جک پر می‌شود اما به هر دلیلی نیاز به خالی کردن روغن سیلندر جک باشد حجم مخزن گنجایش روغن خروجی از جک هیدرولیک را ندارد. بنابراین مخزن باید پذیرش روغن برگشتی از سیستم را داشته باشد.

با بالا رفتن دمای روغن با انبساط حجمی سیال روبرو می‌شویم یعنی حجم روغن بسته به دمای روغن چنددرصدی بیشتر می‌شود؛ پس اگر مقداری کمی از بالای سطح روغن خالی باشد در زمان انبساط حجمی روغن ممکن است این فضا پر و روغن سرریز شود.

2- سطح روغن هرگز نباید پایین‌تر از ورودی روغن باشد.

اگر سطح روغن از وردی سیال به پمپ پایین‌تر باشد باعث ایجاد گرداب و کشیدن هوا به داخل مخزن می‌شود.

توصیه می‌شود سطح روغن حداقل 7 الی 8 سانتی‌متر از خط مکش پمپ بالاتر باشد, به‌شرط اینکه جک هیدرولیک در آخرین طبقه (کو رس نهایی) باشد.

3- دفع حرارت روغن

مطمئناً با کارکرد سیستم هیدرولیک دمای روغن افزایش می‌یابد. برای دفع حرارت روغن می‌توانیم با افزایش سطح مساحت سطح مخزن مقداری از حرارت را دفع کنیم اما اگر حرارت بیش‌ازحد مجاز باشد باید از سیستم خنک‌کن (Cooling) استفاده شود.

 پاوریونیت آسانسور هیدرولیک

کف مخزن به کمک پایه‌ها باید حداقل 15 سانتی‌متر از زمین فاصله داشته باشد و تا هوا به‌راحتی در گردش باشد و همچنین سرویس‌دهی بهتر و تخلیه روغن را فراهم سازد.

یک مخزن به‌عنوان یک دستگاه خنک‌کننده برای تخلیه حرارتی که در روغن انباشته‌شده است عمل می‌کند. بنابراین فضای خالی بالای سطح روغن باید به‌اندازه کافی باشد تا اجازه دهد هوا ردوبدل شود تا به خنک شدن روغن کمک شود پس به یاد داشته باشید که کل فضای مخزن را نباید لبریز از روغن کرد.

محاسبه ابعاد یک مخزن روغن پاوریونیت آسانسور هیدرولیک

به‌عنوان مثال فرض کنیم که می‌خواهیم یک ابعاد مخزن آسانسور هیدرولیک طراحی کنیم که دمای محیط 26 درجه سانتی‌گراد و میزان جابه‌جایی پمپ (دبی پمپ) 175 لیتر در هر دقیقه است و حجم خروج روغن از سیلندر جک 80 لیتر و حجم شیلنگ روغن 10 لیتر است و آسانسور هیدرولیک در شرایط نرمال یعنی تقریباً 60 بار در روز کار می‌کند. از فرمول زیر پیروی می‌کنیم:

 پاوریونیت آسانسور هیدرولیک

بنابراین احتیاج به مخزنی داریم که حجم معادل 385 لیتر را داشته باشد.
ابعاد مخزن به طول 100 سانتی‌متر، عرض 60 سانتی‌متر و ارتفاع 65 سانتی‌متر است.
فرمول زیر برای محاسبه حجم مخزن به کار می‌رود:

 پاوریونیت آسانسور هیدرولیک

یکی دیگر از موارد مهم در مخزن روغن نحوه مونتاژ کردن الکتروموتور به مخزن روغن است.

بایستی دو عدد پایه در فاصله مناسب از کف مخزن در دیواره‌های کناری جوش داده شود تا بتوان الکتروموتور را به این پایه‌ها تثبیت کرد. اما کار در همین‌جا به پایان نمی‌رسد چراکه بی‌تردید ارتعاشات الکتروموتور به مخزن منتقل می‌شود که صدای بیش‌ازحد معمول ناشی از ارتعاشات الکتروموتور خواهیم داشت. حال برای حل این مسئله چه راه‌کاری را شما پیشنهاد می‌دهید؟

شاید درست حدس زده باشید، استفاده از یک ضربه‌گیر لاستیکی که بین پایه الکتروموتور و پایه مخزن قرار گیرد. می‌تواند لرزه‌ها و ارتعاشات را به‌خوبی خنثی کند و پاوریونیت آسانسور هیدرولیک کاملاً بی‌صدا و آرام بکار کند اما باید در انتخاب جنس لاستیک به‌کاربرده شده در ضربه‌گیر دقت داشته باشید که لاستیک در روغن حل نشود و مقاومت به خوردگی لازم را در برابر روغن هیدرولیک داشته باشد. مواد لاستیکی مانند NBR مناسب استفاده برای روغن است.

در شکل زیر شکل ضربه‌گیر و جایگاه ضربه‌گیر را نشان می‌دهد.

پاوریونیت آسانسور هیدرولیک

پاوریونیت آسانسور هیدرولیک

پاوریونیت آسانسور هیدرولیک

پاوریونیت آسانسور هیدرولیک

نتیجه‌گیری

مخزن روغن از اجزا مهم یک پاور یونیت هیدرولیک محسوب می‌شود. پس باید در هنگام طراحی و ساخت و همچنین نصب و راه‌اندازی سیستم هیدرولیک به اصول و قواعد د ر طراحی و ساخت توجه کنیم. تا انتظارات واقعی ما را در یک سیستم آسانسور هیدرولیک برآورده سازد.

  1. مخزن روغن را با توجه به نیاز سیستم طراحی کنید.
  2. کورس جک (ها)، انبساط حجمی روغن و طول مسیر انتقال سیال در حجم مخزن موردتوجه باشد.
  3. سطح روغن 7 تا 8 سانتی‌متر از خط ورودی پمپ بالاتر باشد. (دقت کنید که جک در طبقه آخر یا کو رس نهایی قرار داشته باشد)
  4. طول پایه‌های مخزن حداقل 15 سانتیمتر باشد.
  5. فضای هوایی بالای سطح روغن باید به‌اندازه کافی بزرگ باشد تا اجازه دهد هوا رد و بدل شود.

پاوریونیت آسانسور هیدرولیک

9 پاسخ
  1. امیدپیشیان
    امیدپیشیان می گوید:

    خیلی عالی توضیح داد شده ممنون واقعا من با خوندن ابن مطالب کاملابا اون آشنا شدم ساده و روان بود درکش

    پاسخ
  2. Sadegh saadati
    Sadegh saadati می گوید:

    سلام وخسته نباشید
    مطالب بسیارمفیدی بود خواستم ازاین طریق ازتون کمال تشکرداشته باشم

    پاسخ
  3. مهدی جوادمنش
    مهدی جوادمنش می گوید:

    باسلام وتشکر ازمطالب خوبتون. میخواستم بپرسم دمای روغن مخزن روی چند بایدتنظیم کرد؟

    پاسخ
  4. محمد علی کریمی
    محمد علی کریمی می گوید:

    ما 6پاحدیم چند لیتر روغن لازم مسول آسانسور ما می گوید شم 4لیتر روغن 40بگیرید درصورتی که من جای توی همین چپ سایتها مطالعه کردم یا وانول آلمان یا واسکزین وجود این ر ممنون میشوم

    پاسخ
  5. محمد علی کریمی
    محمد علی کریمی می گوید:

    ما 6پاحدیم چند لیتر روغن لازم مسول آسانسور ما می گوید شم 4لیتر روغن 40بگیرید درصورتی که من جای توی همین چپ سایتها مطالعه کردم یا وانول آلمان یا واسکزین وجود این ر ممنون میشوم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *