3 دلیل عمده خرابی‌ها در الکتروموتورها

انتخاب نادرست الکتروموتور هزینه های جبران ناپذیری در پی خواهد داشت. در صورت خرید الکتروموتور بی کیفیت و نامناسب مشکلاتی از قبیل سر و صدای زیاد، عدم توانایی بالابری و خرابی های بسیاری بوجود خواهد آمد و با بوجود آمدن هر خرابی، آسانسور باید متوقف شود و با صرف وقت و هزینه به رفع عیب یا تعویض الکتروموتور پرداخت. در نتیجه بهتر است در همان ابتدا الکتروموتور با کیفیت و طول عمر بالا و مناسب با ظرفیت پروژه انتخاب گردد که در هزینه ها صرفه جویی شود. الکتروموتور های مستغرق SB ایتالیا با کیفیت بالا و طول عمر بسیار زیاد می تواند شما را در کاهش هزینه های تمام شده یاری دهد.

الکتروموتورهایی که بدون محافظ حرارتی کار می کنند

اگر دمای سیم پیچ به دلیل استفاده نکردن از ترمیستور(PTC) یا اتصال نادرست آنها به آمپلی‌فایر حساس به مقاومت ترمیستورها، تشخیص داده نشود، افزایش ناگهانی دمای سیم‌ پیج می‌تواند به سیم‌پیچی‌ها آسیب رسانده و یا عمر آن را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

این مورد معمولا زمانی رخ می‌دهد که محافظ حرارتی الکتروموتور به کار برده نشده و یا به هر دلیلی، الکتروموتور بخاطر قفل بودن روتور و یا نبود فاز در‌خط تغذیه استارت نخورد.

هنگامی که این حالت رخ می‌دهد می‌توان به آسانی بررسی کرد که مشکل سیم­پیج جیست؟ اگر کل سیم‌پیچی بطور یکنواخت سوخته یا گرم شده باشد یعنی الکتروموتور بخاطر قفل بودن روتور دچار مشکل شده و یا اگر یک سوم (1/3) کویل‌های سیم پیچی بطور یکنواخت سوخته یا گرم شده باشد یعنی علت این مشکل، نبود فاز در اتصال مثلث الکتروموتور است و یا اگر دو سوم(2/3) کویل سیم‌پیچی‌ها به طور یکنواخت سوخته و یا بیش از حد گرم شده‌اند علت خرابی نبود فاز در اتصال ستاره است.

در نتیجه سیم لعاب‌دار یا عایق می‌تواند آسیب دیده و اتصال کوتاه رخ خواهد دهد(در موارد نادر که اتصال کوتاه به دلیل اشکالات ساخت در عایق است، هیچ نشانه‌ای از گرم شدن بیش از حد در بخش باقیمانده سیم پیچی مشهود نخواهد بود)

این نوع اتصال کوتا‌ه معمولا رخ نمی‌دهد و درصورت استفاده نادرست مشهود خواهد بود، زیرا مواد عایق با کیفیت امروزی می‌توانند شرایط کاری غیر عادی را تحمل کنند، اما عمر آنها به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت. با این توصیفات، عایق آسیب دیده معمولا بعد از مدت طولانی باعث اتصال کوتاه خواهند شد.

الکتروموتور مستغرق

استفاده نادرست از رله محافظ الکترموتور (ترمیستور‌هاPTC )

وجود یک آمپلی‌فایر مناسب بین رله محافظ الکتروموتور (PTC) و سوئیچ تابلو فرمان الزامی است. هنگامی که مقاومت رله محافظ الکتروموتور (PTC) به دلیل دمای بالا افزایش می­یابد، جریان توسط تابلو فرمان قطع می‌گردد. اگر این اتفاق بیفتد، کابین باید با یک وسیله مناسب هیدرولیکی و بدون استفاده از موتور به سطح پایین برود(سیستم نجات اضطراری یا black out). در واقع اگر کابین را به سطح بالا ببرید، احتمالا همان شرایط اضافه بار که محافظ الکتروموتور را فعال کرده است ، باعث می­شود دمای سیم پیچ از حداکثر مقدار مجاز فراتر رود.

حداکثر ولتاژ در رله محافظ الکتروموتور نباید از ۲.۵ ولت بیشتر شود. اگر ولتاژ بالاتری به رله محافظت موتور داده شود ممکن است بسوزد و به سیم پیچی آسیب برسد. سوختن رله محافظ الکتروموتور قطعا زمانی رخ خواهد داد که رله بدون وجود یک آمپلی‌فایر مناسب مستقیما به خط کمکی و تابلو فرمان وصل شده باشند.

روغن/سیال هیدرولیک

خرابی­ های جدی میتواند به خاطر وجود آب، ذرات فلز و یا مواد شمیایی خاصی که واکنش شدید دارند، در روغن هیدرولیک که الکتروموتور در آن مستغرق است، رخ دهد. همچنین در این موارد ممکن است مواد عایق آسیب دیده و اتصال کوتاه رخ دهد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *