یونیت هیدرولیک پاوریونیت هیدرولیک یونیت پاور پاورپک هیدرولیک

چه پارامترهایی در هنگام طراحی مخزن پاوریونیت صنعتی باید در نظر گرفته شود؟

مخزن روغن چیست؟

در اصطلاح عمومی مخزن روغن، محلی است که حجمی از روغن هیدرولیک در آن وجود دارد؛ و غالب اوقات در هنگام طراحی سیستم پاوریونیت هیدرولیک مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد. درواقع طراحی مناسب مخزن روغن در پاوریونیت‌های هیدرولیک ازجمله عوامل مؤثری است که در بالا بردن بازدهی و افزایش عمر مفید قطعات سیستم هیدرولیک نقش دارد.

وظیفه مخزن هیدرولیک:

مخزن روغن محلی است که  لجن، آب و ذرات فلزی و آلودگی‌های جامد دیگر در کف آن ته‌نشین می‌شود و حباب‌های هوا فرصت می‌یابند تا با فرار به‌طرف سطح از روغن جدا شوند؛ بنابراین مخزن تنها به‌عنوان محلی برای نگهداری سیال هیدرولیک (روغن) نیست. بلکه مکانی اصلی برای تأمین شرایط موردنیاز سیستم هیدرولیک است.

دسته‌بندی کاربردی مخزن

  • مخزن پاور یونیت‌های صنعتی
  • مخزن پاور یونیت‌های آسانسوری

مخزن پاور یونیت‌های صنعتی

آرایش‌های مختلف استقرار مخزن » روش عمودی :

در این روش الکتروموتور به‌صورت عمودی بروی وجه فوقانی مخزن نصب می‌شود؛ و پمپ هیدرولیک در داخل سیال هیدرولیک غوطه‌ور می‌شود.

مزایای روش عمودی :

  1. کاهش نیاز فضای لازم وجه بالای مخزن
  2. مزیت برگشت نشتی‌های پمپ به‌طور مستقیم به مخزن
  3. سروصدای پمپ کمتر است به دلیل اینکه سیال هیدرولیک به‌طور طبیعی صداها را مستهلک می‌نماید.

آرایش‌های مختلف استقرار مخزن » روش افقی:

در این روش مخزن روغن در بالای پمپ و الکتروموتور قرار دارد و الکتروموتور با پمپ به‌صورت افقی کوبل شده و در زیر مخزن روغن قرار می‌گیرد؛ و سیال هیدرولیک همیشه بروی پمپ سوار است.

مزایای روش افقی :

    1. جلوگیری از بروز کاویتاسیون:  به دلیل افزایش فشار ناشی از حجم روغن به فشار اتمسفر در ورودی پمپ از بروز کاویتاسیون جلوگیری می‌شود.
    2. دسترسی و سرویس آسان:  به دلیل نبود الکتروموتور در بالای درب مخزن به‌راحتی درب مخزن برداشته می‌شود و دسترسی و سرویس آن به سهولت امکان‌پذیر است.

معایب روش افقی نسبت به روش عمودی

  1. نداشتن برگشت نشتی روغن از پمپ و اتصالات و شیلنگ‌های متصل به پمپ
  2. مشکلات ناشی از سروصدای پمپ به دلیل غوطه‌ور نبودن پمپ در داخل مخزن

ویژگی‌های ابعاد مخزن

  1. باید در مخزن شرایطی فراهم شود که امکان ته‌نشین شدن آلودگی‌ها و ذرات خارجی امکان‌پذیر باشد؛ همچنین امکان خروج هوا مقدور باشد.
  2. مخزن توانایی پذیرش روغن به‌اندازه کل کارکرد سیستم را داشته باشد.
  3. ابعاد مخزن طوری طراحی شود که سطح روغن با اندازه کافی بالا باشد تا از به‌وجود آمدن وضعیت گردابی در ورودی پمپ جلوگیری شود که این پدیده باعث ورود هوا به داخل پمپ می‌شود.
  4. مخزن باید به‌اندازه کافی دارای سطوح جانبی باشد که عمده حرارت تولیدشده توسط سیستم را دفع کند. مدنظر داشته باشید که کل ظرفیت مخزن در تمام اوقات پر از روغن نیست تا بتواند حرارت تولیدشده توسط کل سطوح مخزن دفع شود.
  5. در نظر گرفتن یک فضای خالی در بالای سطح روغن به‌اندازه 10 درصد کل ظرفیت مخزن به دلیل اینکه با افزایش دمای روغن حجم آن افزایش می‌یابد و نیاز به فضای بیشتری دارد.
  6. به‌طور تقریبی در پمپ‌های هیدرولیک با دبی ثابت، تقریباً سه برابر دبی و در پمپ‌ها هیدرولیک با جابجایی متغیر، معادل سه برابر دبی متوسط (در یک دقیقه) در نظر گرفته می‌شود. به‌عنوان مثال یک پمپ با دبی 10 لیتر در دقیقه حجم مخزن تقریباً سه برابر آن معادل 30 لیتر در نظر گرفته می‌شود.

صفحه موج گیر

صفحات موج گیر به‌منظور جدا نمودن خط مکش (ورودی) پمپ و خط برگشت هست تا از گردش سریع سیال هیدرولیک جلوگیری شود. روغن هیدرولیک نباید بلافاصله هنگامی‌که از خط برگشت وارد مخزن می‌شود به سمت ورودی پمپ هدایت شود زیرا روغن هیدرولیک باید فرصت داشته باشد تا ذرات خارجی را ته‌نشین کند و بتواند حرارت تولیدشده را دفع کند و همچنین گردش سیال آرام شود.

نحوه نصب صفحه موج گیر

صفحات موج گیر در کف مخزن یا قسمت فوقانی مخزن نصب می‌شود اگر صفحه موج گیر در قسمت کف مخزن قرار گیرد بایستی به میزان تقریباً 30 درصد ارتفاع روغن بین کف مخزن و سطح پائینی صفحه موج گیر فاصله داشته باشد همین فاصله نیز باید برای صفحاتی که در قسمت فوقانی نصب می‌شوند رعایت شود.

بنابراین از صفحه موج گیر انتظار می‌رود که:

  1. سرعت گردش سیال درون مخزن آرام کند.
  2. ذرات خارجی را در کف مخزن ته‌نشین کند.
  3. حباب‌های داخل روغن خارج شوند.
  4. از ایجاد جریان‌های مغشوش موضعی جلوگیری شود.
  5. کمک کند تا حرارت از دیواره‌های مخزن بهتر دفع شود.

7 نکته مهم که باید در هنگام ساخت یک مخزن پاور یونیت هیدرولیک صنعتی رعایت شود:

  1. فیلتر خط مکش پمپ باید از کف مخزن به میزان حداقل 5 سانتیمتر بالا قرار بگیرد. (ذرات خارجی و لجن کف مخزن نتوانند وارد پمپ شوند.)
  2. اتصالات خط مکش در بالای سطح روغن کاملاً آب‌بندی شوند تا هوا نتواند به داخل پمپ نفوذ کند.
  3. به‌منظور جلوگیری از کف کردن روغن، خط اصلی برگشت روغن به زیر سطح روغن هدایت شود. اگر بر روی سطح روغن بریزد روغن با هوا مخلوط شده و ایجاد کف می‌کند.
  4. توجه داشته باشید که فشار اتمسفر باعث هدایت روغن به داخل خط مکش پمپ می‌شود بنابراین در باک مخزن بایستی سوراخ‌های برای ارتباط با اتمسفر داشته باشد..
  5. جهت بازدید و کنترل ارتفاع سطح روغن از یک روغن‌نما استفاده شود.
  6. به‌منظور جذب ذرات آهنی بهتر است از فیلترهای مگنتی (آهن‌ربا) استفاده شود.
  7. استفاده از گرم‌کن روغن استاندارد در مواقعی که سیستم به مدت طولانی خاموش است و در زمستان ویسکوزیته (لزجت) روغن افزایش پیدا می‌کند و شرایط محیا است تا کاویتاسیون رخ دهد؛ بنابراین استفاده از یک گرم‌کن استاندارد الزانی می‌باشد..

2 پارامتر مهم را در انتخاب محل اتاقک‌های پاور یونیت هیدرولیک رعایت کنید!!!

بعضی از نصابان محترم گمان می‌کنند که اتاقک پاور یونیت اهمیتی ندارد و با گذاشتن پاور یونیت در داخل اتاقک نامناسب باعث می‌شوند مشکلات برای قسمت‌های هیدرولیک و آسانسور به وجود آوردند که این امر سبب کاهش عملکرد درست آسانسور هیدرولیک می‌شود.

بیشترین میزان گرما تولیدشده توسط سیستم هیدرولیک در فضای اتاقک تخلیه می‌شود. بنابراین ضروری است:

  1. تعبیه یک فن هوا برای گردش هوا داخل اتاقک به فضای بیرونی، بسیار در خنک نگه‌داشتن پاور یونیت کمک می‌کند.
  2. پاور یونیت هیدرولیک را در گوشه و کنج و چسبیده به دیوارهای اتاقک قرار ندهید؛ زیرا از گردش هوا در اطراف مخزن جلوگیری می‌شود؛ بنابراین فاصله کافی و مناسبی بین مخزن روغن و دیوارهای اتاقک جهت گردش هوا رعایت شود.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *